SÚ AJ INÉ HLASY – 3

Hlasy proti referendu, s ktorými rezonujem, sú kultúrne, rozmanité a podložené.

CYNICKAOBLUDA

List pastierom

Rodine nikdy nechýbali predstavy o vlastnom zániku. Pradedovia sa báli, že keď sa pustia do umývania riadov alebo sa len načiahnu do kredenca po chýbajúcu lyžicu, zrúti sa hodnotový systém, ktorý svojím správaním udržujú v prevádzke. Aj naši rodičia vzývajú svet, v ktorom vyrástli a na ktorý si, možno aj bolestne, zvykli. A ten svet sa im pod stoličkami stále drobí. Udržať poriadok je tá najťažšia vec, to vedia najmä tie, ktoré dokola varia, perú a upratujú. Zániku sa báli Kareninovci, Budenbrookovci aj Ťapákovci. V každej generácii sa deti naučia žiť vo svete, ktorý ich rodičia neschvaľujú. Obývame nemožné svety. Zuska Kepplová

Keď byť demokratom znamená nehlasovať

Platnosť volieb nie je obmedzená účasťou. Sú platné či k nim príde 20, alebo 80 percent voličov. Ak chcete zabrániť neželanému vývoju, neúčasť nepomôže, odhlasujú to i bez vás. Dosiahnuť čokoľvek môžete len vtedy, ak sa zúčastníte. Pri referende nie. Pri väčšine našich bolo najlepším spôsobom ako zabrániť nezmyslu, neúčasťou pomôcť k neplatnosti. Väčšina referend bola manipuláciou aktívnej menšiny, ktorá chcela niečo nanútiť väčšine. Alebo pokusom politickej strany niečo zakryť. To platí i dnes. Peter Morvay

Referendum zápasí s klzkým svahom

Nemôžeme tiež obhajovať zákaz určitej činnosti apelovaním na názory alebo prax väčšiny (teda tým, že väčšina je proti manželstvám či adopciám, alebo tým, že väčšina ľudí má heterosexuálnu orientáciu). V histórii máme veľa príkladov, keď sa normy a prax väčšiny ukázali úplne scestné (otroctvo, postavenie žien v minulosti a iné). To, čo je morálne, nie je určené väčšinou. Marcela Herdová

Nie.

Je zvláštne, že štát sa nečinne prizerá, ako táto téma polarizuje spoločnosť; myslím, že si v tomto neplní svoju funkciu a politici túto situáciu doslova zneužívajú. Čerešničkou sú rôzne klamlivé tvrdenia Aliancie za rodinu – napríklad o adopcii. Proste, pripadá mi to celé ako ukážkové pokrytectvo. Mimochodom, po referende by sa mohlo aspoň jedno percento signatárov rozhodnúť ukázať aj činy namiesto sľubov a pokúsiť sa osvojiť si dieťa, potom by sme mohli zavrieť detské domovy – na Slovensku je do 5000 detí v domovoch, signatárov je viac ako 400.000 – 1 dieťa z domova tak pripadá na 80 podpísaných. Myslíte si, že sa medzi týmito ľuďmi, ktorí tak hlasno deklarujú svoju obavu o osud detí z domovov, nájde aspoň stotina takých, ktorí to myslia vážne a vedia okrem podpisu aj niečo konkrétne urobiť? Michal Kaščák

Nezvládnutý strach

sa vie prirýchlo zvrhnúť na zbabelosť a tá je zručnou pôrodnou babicou krutosti. Takže zoči voči akútnemu referendovému nebezpečenstvu a narastajúcej hrozbe terorizmu nám opäť raz neostáva nič iné, len zachovať sa dospelo. Teda zodpovedne. Dôsledky za svoje rozhodnutia niesť sama a sám. Chceme vojnu, alebo mier? Vyberme si, do čoho budeme investovať. Každý z nás. Žiadne referendum, žiadny ústavný zákon, nijaká šaría ani intifáda ma pred vlastnou hlúposťou a zbabelosťou nezachránia. Silvester Lavrík

Bojím sa, že zostane len špina

Výsledkom si nie som istá. No dovolím si povedať, že už dnes má za sebou neúspech vďaka tomu, ako sa vedie diskusia. Je to jedno obrovské negatívne znamienko. To, či na otázky niekto odpovie áno, alebo nie, na realite nič nezmení. Viete, čítala som aj také reakcie, že to je dobré, keď špina vypláva na povrch a že nás to niekam posunie, ale ja mám obavu, že zostane len tá špina. Iveta Radičová

Rodina nie je dôkazom Božej existencie, ale vehikel spásy

Pre alianciu je príznačné, že vo svojej apokalyptickej duchovnosti nehovorí o spáse, ale o záchrane rodiny, ktorá sa neobjavila ani počas Ježišovho pôsobenia, ani narodením Chromíka, ale patrí k evolučnej dynamike Homo sapiens.

Rodina v tomto zmysle a bez ohľadu na to, čo za ňu považujeme, nie je dôkazom Božej existencie, ale dôkazom organizácie nášho druhu a našej schopnosti robiť to znova a znova, za akýchkoľvek okolností. V mechanizme premeny magického myslenia na schopnosť uvažovať o perspektívach existencie nehrá rodina žiadnu mysterióznu úlohu. Tajomstvo počatého a zrodeného Boha sa odohráva v kontexte oveľa komplikovanejšom, než ako si predstavujú dobrovoľníci Aliancie za rodinu.

V časoch poznačených apokalyptickou typológiou vrahov z ISIS, berúcich na seba podobu Goga a Magoga zo starých alexandrijských legiend, a eboly ako modernej verzie Božích kobyliek, táto hystéria neprekvapuje. Michal Havran

Podivné referendum

… dôležitá otázka nielen k téme homosexuálnych partnerstiev. Ako sa má prejavovať svedectvo cirkvi vo svete? Ako má cirkev presadzovať Kristovo evanjelium? Mnohí sa obávame, že slovenskí biskupi svojou angažovanosťou pred referendom, vypísaným na 7. 2. 2015, celkom neustrážili tenkú hranicu medzi mocenskou a pastoračnou prítomnosťou v politike. Lebo cirkev zaiste nemá byť nepolitická. Počas svojej prítomnosti v politickom zápase však musí používať lepšie karty, ako sú voľby a referendá. Takými lepšími kartami je samotné svedectvo kresťanského života, pomoc ľuďom (najmä trpiacim), otvorenosť k dialógu, snaha o lepšie porozumenie vážnych spoločenských tém, modlitba ako počúvanie Boha (v ktorého cirkev verí) a stále vzdelávanie sa a počúvanie aj iných expertov, ako sú fundamentalistickí katolíci a protestanti. Karol Moravčík

Najviac mi prekáža, keď používajú dieťa ako zbraň na vydieranie

Pripadá mi nepochopiteľné, prečo mám hlasovať o niečích právach na základe jeho sexuálnych preferencií, ktoré sú jeho či jej súkromnou záležitosťou. Z hĺbky duše neznášam, ak sa ubližuje slabším. A keď si čítam nenávistné vyjadrenia na adresu slušných ľudí, ktorí chcú len to, aby žili rovnako ako my všetci, veľmi ma to mrzí. Pripomína mi to ešte nedávne upieranie práv ženám – tiež bezdôvodne ospravedlňované nejakými nezmyselnými “tradíciami”. Preto som sa musela nejako vyjadriť. Lucia Dovičáková

(05.02.2015)