Pre ľudí doby, ktorej hovoríme románska, mali veže kostolov význam z funkčného a aj z liturgického hľadiska. Nemali ich však všetky kostoly, keďže výstavba veže bola pomerne finančne náročná. O to viac pozornosti naši predkovia venovali jej podobe. Medzi charakteristické prvky veží patria ich okná. Na veži v Boldogu je možné vidieť tri rôzne románske okná nad sebou: malé kruhové okno, nad ním združené okno s dvoma oblúkmi a nad nimi trojité okno.
Boldog neďaleko Senca je oficiálne Boldogom iba od roku 1960. Za vyše 700 rokov svojej existencie viackrát zmenil názov tak, ako mnohé obce na našom území. Prvý záznam názvu obce pochádzajúci z roku 1245 je Tulwej. Pomenovanie Matka Božia v slovenčine (od 18. storočia do druhej tretiny 20. storočia), v nemčine Frauendorf a latinčine Villa Mariae vychádzalo z patrocínia kostola – Nanebovzatia Panny Márie, čo sa za vlády komunistov stalo nevhodným. Boldog v maďarčine znamená šťastný a boldogasszony blahoslavená. Takže posolstvo názvu obce ostalo zachované, avšak nebilo už tak do očí, lebo bolo pre mnohých nezrozumiteľné.
Pohľad na jednoloďový, románsky, dnes neomietnutý kostol nám umožňuje vnímať rozmanitosť použitých materiálov pri prestavbách kostola. Na výstavbu prvého chrámu zasväteného Panne Márii, (pravdepodobne) v prvej polovici dvanásteho storočia (podľa niektorých aj skôr), využili kamenné kvádre z pozostatkov bývalej rímskej stavby zo širšieho okolia obce. V južnej stene bol pôvodný portál vytvorený z dvoch náhrobných dosiek z rímskeho obdobia. Ďalšie prestavby už používali aj typický materiál pre tento región – tehlu. Južná a severná stena sú vystavané striedavo z kameňa a tehly, západné priečelie je postavené z tehly. Z neho vyrastá tehlová veža s troma románskymi oknami, ktoré sa smerom nahor rozširujú. Nad malým kruhovým oknom sa nachádza bifórium a nad ním trojité okno, čím odľahčujú váhu muriva a znižujú tak záťaž na spodnú časť veže.
Bifóriom označujeme združené dvojité okno, teda dve oblúkové okná „usporiadané“ zrkadlovo vedľa seba, ktoré rozdeľuje, resp. prepája stĺpik s pätkou a hlavicou. Jeho rozvinutím je trojité okno z troch úzkych okien a dvoch stĺpikov. Združené okná ponúkali staviteľom nielen estetické, ale aj statické výhody, pretože v oblúkoch úzkych čiastkových okien pôsobia menšie tlakové sily ako v širokých oblúkoch.
Tento stavebný prvok je jedným z typických znakov románskej doby. Hoci tak, ako je to pri rôznych iných stavebných prvkoch, rôznych obradoch a symboloch, aj dejiny združených okien siahajú do neskorej antiky. Používali sa často aj v období gotiky a renesancie a po ústupe v čase baroka a klasicizmu sa opäť vrátili v 19. storočí.
Obec Boldog je súčasťou územia, kde sa veľká rovina siahajúca až na Balkán približuje k Malým Karpatom, ktoré sú juhozápadnou časťou rozsiahleho Karpatského oblúka. Je to región, kde je samozrejmosťou maďarčina i slovenčina. Boldocký kostol je dnes vďaka kombinácii dejín, materiálov, schopnosti ľudí objavovať skryté a s rešpektom aktualizovať charakterizovaný ako neobvyklá a historická pozoruhodná pamiatka1) či jeden z najzaujímavejších príkladov románskej architektúry na Slovensku.2)
Takýto mix mi je veľmi blízky, takto vnímam naše dejiny, z tohto dôvodu je pre mňa územie Slovenska také zaujímavé. Lebo je rozmanité, pestré a nečakané. Je len na nás, či a ako vieme takúto rôznorodosť a pestrosť vnímať a tvoriť, aby sme generáciám po nás odovzdali krajinu, ktorá bude pre ne zrozumiteľný, neobvyklý a pozoruhodný pozitívny príklad…
Zdroje:
1) Slovensko. Ilustrovaná encyklopédia pamiatok. Vydavateľstvo Simplicissimus; https://www.simplicissimus.sk/
2) Boldog, portál Apsida.sk: https://apsida.sk/c/6/boldog
Za spoluprácu pri písaní tohto textu ďakujem mojej lepšej polovičke Anke, Michaele Kalinovej a Štefanovi Podolinskému.