Ľudia, spamätajte sa

Tomáš Halík28. 11. 2023

Keď budete len povrchne reagovať, tak nás to zomelie, vraví kňaz Halík

Shares

Foto – Deník N/Ludvík Hradilek

Denník N uverejnil 27. novembra 2023 rozhovor s Tomášom Halíkom.

Zhovárala sa Renta Kalenská z českého Denníka N. Tu je odomknutý odkaz na celý rozhovor, z ktorého vyberáme:

Čím je teda cirkev teraz, keď nie je poľnou nemocnicou? Je cirkev niečo ako niekdajší Sanopz, kde sa starali o komunistické kádre?

Keď sledujem isté podoby cirkvi u nás v Česku, obávam sa, že nemá veľa čo ponúknuť, a preto sa púšťa do rôznych kultúrnych bojov. Ľudia sa dozvedajú, že cirkev je proti sobášom homosexuálov, proti potratom, ale keď majú povedať, za čo, naopak, vlastne cirkev je, tak to povedať nevedia.

Ten nešťastný posun ku kultúrnym vojnám vidím najmä na kardinálovi Dukovi, s ktorým sa poznám päťdesiat rokov a boli sme spolu v disente. Mám dojem, že tento typ bojovného katolicizmu už neponúka žiadnu pozitívnu víziu budúcnosti, len sa vybíja v spomínaných kultúrnych vojnách.

Poľná nemocnica podľa môjho názoru vyžaduje zázemie nemocnice, ktorá plní množstvo dôležitých úloh. Robí starostlivú diagnostiku doby, neprodukuje len heslá a frázy. Snaží sa posilňovať imunitný systém, imunitu voči fake news, voči populistom, demagógii. A cirkev sa má starať aj o rehabilitáciu zranených, chorých spoločnosťou. Keď spoločnosť prejde nejakou dramatickou situáciou, sú ľudia, ktorí sú z toho vnútorne zranení, niektorí volajú po pomste, niektorí rezignujú, sú zatrpknutí.

No v skutočnosti vedenie cirkvi vie skôr vytvárať a šíriť dezinformácie.

Bohužiaľ, je to tak. Spomeňte si na tú Piťhovu kázeň, že homosexuáli chcú vládnuť, zavádzať koncentračné tábory, brať deti a predávať ich do otroctva. Tam nebolo ani zrniečko evanjelia, nádeje, radosti, len súbor fake news, chorobne depresívne a paranoidné vnímanie sveta, strašenie ľudí nepravdami. Veľa ľudí mi potom povedalo, že pokiaľ sa od toho nebude niekto z vedenia cirkvi dištancovať, oni v takej cirkvi nemôžu byť.

*****

Niektorí Slováci mi píšu, že to, čo počujú od svojich farárov, je niekedy také nasiaknuté klérofašizmom, že si potom radi každý týždeň vypočujú kázne na mojich webových stránkach alebo na stránkach našej farnosti.

Slovenský klérus má svoj diel viny na tom, čo sa teraz na Slovensku stalo. Akoby ľudia zabudli, za čo demonštrovali v novembri 1989 alebo po vražde Jána Kuciaka. Pre nás je to varovný príklad. Aj komunisti u nás a nacisti v Nemecku sa kedysi dostali k moci demokratickými voľbami. Našťastie v Poľsku sa dokázali dať dohromady mladí ľudia a pomohli odstaviť od moci Právo a spravodlivosť (PiS).

*****

Píšem knihu, v ktorej mám trošku revolučný návrh, aby sme odložili kategórie veriacich a neveriacich, pretože už nefungujú. Nedokážu dosť presne opísať vnútorný svet ľudí.

Tých, čo sú plne identifikovaní s konkrétnou cirkvou, ubúda. To však neznamená, že ubúda viery a veriacich ľudí. Napokon, ubúda aj dogmatických ateistov. Ale stále pribúda tých, ktorí sa cítia ako veriaci a zároveň neveriaci, v ktorých je tá základná pradôvera, ale zároveň skepsa a pochybnosti.

*****

Nemáte konkrétnu spomienku, keď hovoríte, že sa môžete učiť od tých, ktorí nie sú typickí veriaci? Zmenil vás v niečom niekto taký? Naučil vás niečo?

Určite sa to týka napríklad môjho vzťahu k homosexuálom. Ja som sa až do svojej dospelosti naozaj nestretol so žiadnym homosexuálom, respektíve s človekom, ktorý by to o sebe deklaroval. Takže som mal veľmi dlho predstavu, že sú to tí úchylní ľudia, ktorí niekde číhajú na verejnom záchode. Potom však začali títo ľudia chodiť na spoveď, videl som do ich príbehov, dokázal som ich vnímať úplne inak.

Aj cirkevnoprávne pravidlá, ktoré sa týkajú rozvedených. Rozviedla si sa, znovu si sa vydala a už nemôžeš ísť do smrti na prijímanie. Toto je neľudské.

Rozlišujme, že sú ľudia, ktorí sa naozaj zachovali v manželstve nezodpovedne, ale aj tým treba dať druhú šancu. O to viac tým, ktorí boli obeťou nezodpovednosti svojho partnera. Prístup k rozvedeným, na ktorom cirkev dlho bazírovala a mnohí dodnes bazírujú, je nekresťanský a neľudský.

Shares